מרי פיקפורד: הכוכבת הגדולה של הוליווד, שנלחמה באולפנים

היא היתה אחת מהכוכבות הראשונות של הוליווד, נודעה כ – America's Sweetheart (למרות שנולדה בכלל בקנדה), אבל מעבר לכך היא היתה גם אשת עסקים ממולחת, והקימה יחד עם דאגלס פיירבנקס (שלימים יהיה בעלה), צ׳רלי צ׳פלין והמפיק W.D Griffith, את United Artists, האולפן העצמאי היחיד בתקופת הזוהר של הוליווד.

מארי פיקפורד נולדה כבת הבכורה למשפחה ענייה במיוחד בטורנטו, ב-1892. הוריה עבדו בעבודות מזדמנות, וכשהיתה בת 4, הבית בו גרה היה במצב תברואתי כה ירוד – ששירותי הרווחה הוציאו למבנה צו סגירה.

כשהיתה בת 6 אביה האלכוהוליסט נטש את המשפחה ונפטר כמה ימים לאחר מכן מקריש דם. זוג רופאים אמידים הציע לאמץ את פיקפורד, ואמה התלבטה.

שנים אחר כך, פיקפורד סיפרה שכאשר הבינה שהבחירה לגור עם זוג הרופאים תפרק את משפחתה – היא נשבעה לעולם לא לתת למשפחתה להתפרק. היא תדאג שתמיד יהיה להם מספיק כסף.

שנה לאחר מכן, בגיל 7 היא כבר החלה לשחק בתיאטראות ברחבי טורנטו. כשהיתה בת 14, עברה עם משפחתה לניו-יורק, כדי שתוכל לשחק בברודווי ובכך הפכה למפרנסת העיקרית של המשפחה.

4de4338c b3e7 4418 b699 f2e5a0b7118f

ב-1909, בעודה בין הצגות, המפיק W.B. Griffith, ניגש לפיקפורד עם הצעה: בואי להוליווד. באותה תקופה, סרטים רק החלו לצבור תאוצה, נחשבו למדיום נחות, ורבים גרסו שיעלמו תוך זמן קצר.

פיקפורד ניצלה את חוסר הוודאות הזו לטובתה, ודרשה חוזה מנופח של $10 דולר ליום (פי 2 מהשכר הממוצע לשחקנים אחרים בסטודיו), בטענה שהשכר צריך לגלם את הסיכון שהיא לוקחת על עצמה. שהרי, אם הסרטים ייכשלו, ידבק בה כתם והיא לא תשוב לבמות התיאטרון.

זו לא תהיה הפעם היחידה שפיקפורד תיקח את גורלה הכלכלי והאמנותי בידיה.

גריפית׳ הסכים, ולמרות שהנוהג באותם ימים לא היה לפרסם את שמות השחקנים בסרטים, פיקפורד, האישה והתלתלים, הפכה לדמות מוכרת ברחבי ארה״ב והעולם.

על אף שהנוהג בראשית ימי הוליווד, בתקופת ״שיטת הסטודיו״, הציב את הכוח בידיהם של בעלי האולפנים, ששלטו על כל פרט פרט בחייהם של השחקנים והסרטים שלהם, פיקפורד דרשה -וקיבלה – כבר ב-1916, חוזה יחיד במינו שהבטיח לה שליטה מלאה על כל ההיבטים של הסרטים שלה. כל פרט ופרט בסרט היה צריך לקבל את אישורה, החל מהתסריט, דרך ההפקה, וכלה באופן ההפצה. על הדרך היא גם הקימה חברת הפקות משלה – החברה הראשונה בבעלות אישה.

באותן שנים, האולפנים תפקדו כמונופולים לכל דבר, ושלטו למעשה גם על אופן הפצת הסרטים על ידי בעלות על רשתות הקולנוע.

ב-1920 פיקפורד החליטה ששיטת האולפנים הזו נמאסה עליה והחליטה לצאת למלחמה נגדה. יחד עם צ׳רלי צ׳פלין, W.D.Griffith, ודאגלאס פיירבנקס (לימים – בעלה), היא הקימה ב-1919 את הסטודיו העצמאי היחיד בתקופת הזוהר של הוליווד – United Artists (UA) .

UA היה האולפן היחיד בו התסריטאים, הצלמים והשחקנים אחזו במושכות (ולא בעלי האולפנים ובעלי הממון). כדי להתמודד עם השליטה האנכית של האולפנים הגדולים, UA הקימה גם היא מערך הפצה של אולמות קולנוע להקרין את סרטיה. למעשה, UA היתה הדבר הכי קרוב שהוליווד אי פעם הכירה לקולקטיב.

3d056d42 2e3e 4160 8584 bbcbff2f79d8

צ׳רלי צ׳פלין' מארי פיקפורד, דאגלס פיירבנקס וגריפית׳ ביום שחתמו על הקמת
United Artists

ב-1927 פיקפורד נמנתה כאחת מ-36 המייסדים של אקדמיית הסרטים של הוליווד, זו שמחלקת מדי שנה את פרסי האוסקר. עם קשר או בלי, פיקפורד גם זכתה בטקס פרסי האוסקר השני, עבור תפקידה כשחקנית ראשית ב- Coquette, אחד הסרטים המדברים הראשונים בו השתתפה.

למרות זאת, פיקפורד לא זנחה את מאבקה במונופולים של הוליווד. ב-1941 יחד עם וולט דיסני, צ׳רלי צ׳פלין, אורסון וולס ועוד, הקימה את SIMPP (Society Of Independent Motion Picture Producers). בין היתר, הארגון תבע את אולפני פרמאונט על הפרת חוקי ההגבלים העסקים, משפט שהתגלגל עד לבית המשפט העליון של ארה״ב. ב-1948 בית המשפט העליון של ארה״ב פסק לטובתם, וחייב את האולפנים בהוליווד למכור את רשתות הקולנוע שבאחזקתם.

ב-1976 פיקפורד, האישה ששינתה את תעשיית הסרטים של הוליווד, זכתה בפרס אוסקר על מפעל חיים. 3 שנים לאחר מכן היא נפטרה בביתה בבוורלי הילס.

סרטון אילם המתעד את יום הקמת United Artists

אהבתם/ן? שתפו​

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter

אולי תהנו גם מהסיפורים הבאים

כתיבת תגובה